Reis door Azië

From backpacker to flashpacker

We waren nog niet de grens over of de billboards kwamen in zicht en de tv-antenne's staken ver boven de daken uit. Al snel werd duidelijk dat Vietnam een welvarend land is. Vietnam ontwikkelt zich in een razendsnel tempo (het toerisme groeit met bijna 7% per jaar) en het is bizar om te bedenken dat het land 30 jaar geleden nog in oorlog was. De Vietnamezen nu zijn voornamelijk bezig met de heropbouw van het land en daarmee ook met het zo snel mogelijk (en zoveel mogelijk) verdienen van geld. Helaas bevordert dit niet de relatie met toeristen, want deze verstandhouding is verre van fantastisch. Tijdens het reizen hadden we van veel backpackers gehoord dat de mensen in Vietnam onvriendelijker zouden zijn dan in de andere landen. Er waren zelfs reizigers die zeiden dat je het land zou kunnen skippen. Uiteraard vonden we dat wat overdreven, maar voor de zekerheid besloten we wel uit te gaan van het negatieve. Eenmaal in Saigon bleek het alles mee te vallen; de mensen waren veel vriendelijker dan we ons hadden voorgesteld! Toch zijn Vietnamezen wel anders dan de mensen in de rest van Zuidoost-Azie. Alleen de populatie van het land is al anders; 84 miljoen Vietnamezen in een land iets groter dan Italie en het merendeel daarvan woont in de grote steden. Deze bevolkingsdichtheid is tijdens het reizen ook duidelijk te merken; je hebt minder 'personal space' dan in de landen waar we tot nu toe zijn geweest. Bovendien raken de Vietnamezen (vooral in het zuiden) je aan als ze met je willen praten, erg leuk, maar iets waar je in het begin aan moet wennen!

Echter, waar de meeste toeristen in Vietnam doodmoe van worden, is de slinkse/achterbakse manier van onderhandelen. Er moet letterlijk over ALLES onderhandeld worden en de prijs is achteraf nooit de prijs die je met ze hebt afgesproken. In het begin konden we er vaak om lachen en met een grapje hier en daar was het probleem weer opgelost. Maar na twee weken werd het al vermoeiender, mede omdat het hetgeen wat je geboekt hebt nooit zo gaat als gepland. Men probeert met alles nog een paar dollar extra te verdienen, waardoor je behoorlijk belazerd voelt. Helaas komen de negatieve verhalen op deze manier in de wereld en op den duur zullen er misschien minder mensen naar Vietnam gaan. Zonde, want Vietnam zelf is daarentegen, met name qua natuur, een fantastisch land. Van zuid naar noord is geen 200 km hetzelfde en elke stadje geeft weer een totaal ander beeld van het land. Wel maakt de langgerektheid van het land het reizen een stuk duurder dan de landen waar we tot nu toe zijn geweest. Gelukkig reisden Winfryd & Henriette mee, want flashpackers* kunnen zich de luxe van een nachttrein (met soft sleeper!) wél veroorloven! Voor ons was het heerlijk om even op een andere manier te kunnen reizen en om elke dag te genieten van een biertje. Pap & mam bedankt daarvoor!!!
Kortom, het zal weer wennen worden om terug te gaan naar het low buget reizen... op naar de Filippijnen!

*People with decent paying jobs on short trips.

Roos

Lieverds,

Wat heerlijk om weer een stukje te lezen! En de foto´s zijn wederom fantastisch!

Liefs!

Ps. Succes met het low-budget reizen... Neem maar een biertje op mijn kosten ;)!

Alex

Welcome to the flashpacker community!
All the best,
Aex

nico

Toch dacht ik enige sluipreclame te ontdekken op jullie mooie fotos's....;-)

dick

Hey bro en sanne,

Echt super leuk dat je gebeld hebt!!!
kijk weer uit naar de nieuwe verhalen

xx

Marijke

Lieverds wat gezellig om weer een reisverslag te hebben. (Trouwens...het was ook heel leuk om een "eigen" mailtje te krijgen!!). Tja het zal wel weer even wennen zijn om terug te keren tot het bestaan van backpacker! Maar alles heeft zo zijn eigen charme.
We horen graag verder. Liefs, Marijke en Leo

Eelco

Beste sanne, freek

weer een mooi verhaal! dat eeuwige onderhandelen doet me een beetje denken aan egypte waar we een paar jaar geleden ook om elke cent m oesten soebaten en er steeds weer discussies waren over zogenaamde extra diensten. Uiteindelijk liep het altijd wel met een sisser af maar werd je er wel heel flauw van. Ben beneiuwd naar julle verdere avonturen. Veel Plezier, Eelco